logo

IX Sextilis MMXXII AD

facebook-csoport


Új Facebook közösségi csoportunkba szeretettel várunk mindenkit! Ötletek, beszélgetések, tanácsok minden ami Ókori Róma!


Facebook csoport

A retorika kezdete

1. Ne sok időt töltsünk azzal a kérdéssel, honnan ered a retorika. Hisz lehet-e bárkinek kétsége afelől, hogy az emberek, mihelyt a világra jöttek, magától a természettől kapták a nyelv adományát (márpedig bizonyosan itt gyökerezik a dolog), amelyet aztán hasznossága miatt művelni és gyarapítani kezdtek, kiteljesedésre pedig az elmélet és a gyakorlat segítette?

2. Nem látom be, hogy egyesek miért abban keresik a beszéd míves megformálásának gyökereit, hogy a perbe fogottak saját védelmük érdekében nagyobb gonddal kezdtek beszélni. Ez az ok tiszteletre méltóbb ugyan, de attól még nem feltétlenül ez volt előbb, tekintve, hogy a vád megelőzi a védelmet — már ha azt nem mondja valaki, hogy az kovácsolt előbb kardot, aki vassal akarta megvédeni magát, nem pedig az, aki más vesztére tört vele.

3. A szónoklás eredete tehát a természetben, a szónoklattané pedig a megfigyelésben gyökerezik. Ahogy ugyanis az orvoslás esetében látták, hogy az egyik dolog egészséges, a másik ártalmas, és ezek megfigyeléséből tudományt alkottak —, úgy történt a szónoklásnál is: látva, hogy az egyik dolog célravezető, a másik nem, megjegyezték, hogy ezt kell követni vagy kerülni, és ezek szabályszerűségeit alapul véve ezt-azt maguk is hozzátettek, mindezt pedig a gyakorlat szilárdította meg. Aztán ki-ki továbbadta, amit tudott.

4. Cicero a városalapítóknak és törvényhozóknak tulajdonította a szónoklás eredetét — bizonyos, hogy bennük megvolt a szó hatalma, én mégsem látom be, miért ezt tartja a kezdet kezdetének, holott ma is vannak kósza népek, városok és törvények nélkül, mégis, ezeknek a fiai is mennek követségbe, vádolnak és védekeznek, sőt mi több: különbséget tesznek jó és kevésbé jó szónokok között.



Kopeczky Rita fordítása