logo

XXX September MMXXII AD

facebook-csoport


Új Facebook közösségi csoportunkba szeretettel várunk mindenkit! Ötletek, beszélgetések, tanácsok minden ami Ókori Róma!


Facebook csoport

A kegyetlenség büntetése

... Mikor az isteni Augustus Vedius Polliónál ebédelt, az egyik szolga eltört egy kristályserleget. Vedius parancsára megragadták, s nem közönséges halálnem várt rá: elrendelte, hogy vessék őt az angolnák közé, melyekből hatalmas példányokat tartott halastavában. Ki ne gondolná, hogy féktelen indulatában rendelkezett így. Kegyetlen dolog volt.
A szolgalegény azonban kisiklott őrzői kezéből, s Augustus lábai elé vetette magát: nem könyörgött másért, csak hogy másként pusztuljon el, ne mint az állatok eledele. Caesart felháborította ez a hallatlan kegyetlenség, és parancsot adott, hogy a szolgát bocsássák el, az összes kristályedényt pedig a szeme láttára törjék darabokra, s szórják bele a halastóba. Méltó volt Caesarhoz, hogy így szedte ráncba a barátját!


Seneca: De ira 3, 40, 2-4.



Kedves Sabinusom!

Azt írod, hogy Sabina, aki engem jelölt meg örökösének, nem szabadította fel Modestus nevű rabszolgáját, végrendeletében mégis ezt írta: „Modestusnak, akit felszabadítottam.” Kérdezed, mi a véleményem erről. Én jogi szakértőkhöz fordultam, s egyhangú állásfoglalásuk az, hogy Modestust nem illeti meg sem a szabadság, mivel nem szabadították fel, sem az örökség, mert azt mint rabszolga kapta. Szerintem azonban nyilvánvaló elírásról van szó, s nekünk úgy kell eljárnunk, mintha Sabina azt írta volna, amit írni akart.
Meg vagyok róla győződve, hogy te is egy véleményen vagy velem, hiszen előtted is szent és sérthetetlen az elhunyt végső akarata, amely a jóhiszemű örökösre, ha megismerte, éppoly kötelező, mint a törvény. Mert nekünk a tisztesség legalább annyira parancsol, mint másoknak a külső kényszer. Adjuk meg hát a szolgának a szabadságot, s hadd élvezze örökségét, mintha az örökhagyó mindent előrelátóan és jól intézett volna. Jól is intézett, hiszen örököseit jól választotta meg.

Minden jót!


Plinius: Epist. 4, 10.


.