logo

X Sextilis MMXXII AD

facebook-csoport


Új Facebook közösségi csoportunkba szeretettel várunk mindenkit! Ötletek, beszélgetések, tanácsok minden ami Ókori Róma!


Facebook csoport

Földmérés és térképezés az útépítésben.

A római úthálózat alapvetően különbözik a korábbi, őskori úthálózattól. A legszembetűnőbb különbséget a tervezés és a kiterjedés – közel 100.000 km út épült ki a birodalom területén - jelenti. Az útépítés ugyan nem római találmány, hiszen maga a római köztudatban is úgy élt, hogy azt a rómaiak a főníciaiaktól - karthagoiaktól - tanulták, de az az úthálózat, amely gyakran ma is a közlekedési útvonalak alapját képezi, egyértelműen a római mérnöki tervezés vívmánya.
Hugh Davies három fő szempontot tart a római úthálózat létrejöttének feltételeként. Az egyik a topográfiai környezet ismerete és adaptálása a kezdő és kiinduló állomások között. A második a közlekedés és azon belül inkább a szállítás fő szerepét hangsúlyozza. A harmadik szempontot a mérnöki tudás jelenti, amelynek segítségével a természeti akadályokat és a topográfiai környezetet átalakítják.

A mérnöki - ezen belül is a földmérési - eljárások nehezen képzelhetők el megelőző tervezés nélkül. A tervezés mentében a tervrajzok, földrajzi környezetben történő tervezéskor pedig a felmérési, vagy topográfiai térképek megléte nélkülözhetetlen.

Amint láttuk sokféle szakosodott földmérő mérnöki elnevezést ismerünk azokra, akik számos tervező és kivitelező eszközzel rendelkeztek, amelyeket feltételezhetően az útépítésnél is felhasználtak.




Forrás: Részlet Bödöcs András - A római kori úthálózat térinformatikai vizsgálata (Doktori disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar)