Pannóniából több Mithraeum ismert, így Poetovioból öt, Aquincumból szintén öt (de a leletek száma alapján további három feltételezhető), Carnuntumból három. E három település lesz később központi jelentőséggel a kultusz terjesztésében a környező területeken. Az eddig feltárt szentélyeken kívül továbbiak előkerülésére is lehet számítani, az oltár-, relief, vagy szoborleletek száma alapján. Így Carnuntumban 6, Aquincumban a meglévő 5 mellett további 3-4, Brigetióban további 2 Mithraeum megléte feltételezett és valószínűleg a jövő feltárásai bizonyítják majd ezt az állítást.
Az aquincumi katonai tábor körül kialakult canabaeban valószínűleg több szentély létével számolhatunk, a canabae területétől DK-i irányban az innen származó feliratok alapján. Továbbá a Hajógyári-sziget déli részén előkerült felirat alapján valószínűsíthető, hogy egy ez ideáig meg nem talált, a szigeten állt szentélyből származik. A provincia határszakasz menti vidéken a Mithras-vallás centrumai a táborok és a hozzájuk tartozó különböző rangú települések voltak.
A Dolichenus-szentélyek esetében nem tudunk olyan nagyarányú szentélyszámról, mint Mithras esetében. A nagyobb központokban: Carnuntum, Brigetio, Savaria léteztek szentélyei, de eddig még egy-egy településről nem került elő egynél több szentély. Azok száma és elhelyezkedése nem mutat olyan széles elterjedtséget, mint Mithras esetében és ezt a kultusz hívőközösségére vonatkozó névanyag is alátámasztja. „A szíriai Doliche városnak ez a helyi istene nemcsak a keleti segédcsapatok, hanem a legiók katonái között is nagy tiszteletnek örvendett és oly népszerűségre tett szert a Kr. u. 2. század második és a Kr. u. 3. század első felében, hogy a dii militares vezére mellé került, magával Iuppiter Optimus Maximusszal azonosították.”
Több pannoniai város esetében - így Savariában, Carnuntumban, Brigetioban, Aquincumban - a commagenei jövevények zárt csoportjait tételezhetjük fel, és elsősorban hozzájuk kapcsolhatjuk Dolichenus-kultuszának szélesebb körű elterjesztését. A katonaság esetében hangsúlyozni kell, hogy elsősorban a keleten járt csapatok révén jutott el Dolichenus-tisztelete nyugatra, ők voltak a kultusz igazi hordozói. A Dolichenus-tisztelet terjesztésében a betelepülő szírek munkájának szerepe kétségtelen, ezek az orientális személyek is a keleten járt csapatokkal érkeztek a provinciába.
„Pannonia Inferior limese mentén hat Dolichenus-közösség mutatható ki, illetve valószínűsíthető, mégis a gorsiumi Dolichenus oltár alapján - a kőemléket a totius provinciáé sacerdotes állították, talán Kr. u. 202-ben - lényegesen több Dolichenus-gyülekezet tételezhető fel a Kr. u. 3. század elején.”
Az alábbiakban a szentélyek taglalása során csupán azokra a Mithraeumokra és Dolichenumokra térek ki, amelyekben a dolgozatomban vizsgált katonaság által állított oltárok, feliratok előkerültek, azokat a szentélyeket, amelyekben még nem került elő bizonyítottan katonai személy által állított oltár, nem említem.