logo

XVIII Maius AD

facebook-csoport


Új Facebook közösségi csoportunkba szeretettel várunk mindenkit! Ötletek, beszélgetések, tanácsok minden ami Ókori Róma!


Facebook csoport

Összefoglalás (A nők ábrázolásának ikonográfiája az Aquincumi sírköveken)

Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy az aquincumi sírsztélék nőalakjainak ikonográfiájában a következő korszakokat állapíthatjuk meg:

1. Az első század végén és a második század folyamán a bennszülött viseletű nők jelentős többségben vannak, kivételes a római ruházatban ábrázolt, az aktuális császárnői frizuradivatot követő ábrázolás. Az Antoninus korban a viselet vállkendős változata dominál. A domborművek kompozícióján és szimbólumrendszerében egyaránt kisázsiai és balkáni hatások is megfigyelhetők, pl. a klinés ábrázolás és az orsó-guzsaly kézben tartása.

2. A severus kor folyamán jelentős változást tapasztalunk. Elterjed a fület takaró, elválasztott sima hajviselet, általánossá válik a római öltözék és a fiatal nőkön a bennszülött viseletben ismeretlen ékszerek ábrázolása. A családi sírköveken sokasodnak az ábrázolt személyek, az összetartozást a kezek elhelyezése is jelzi.

3. A 3. század folyamán a frizuradivat változatosabbá válik, a kompozíció azonban egysíkú, az attribútumok közül csak az alma kézben tartása fordul elő.

4. A tetrarchia korából kevés sírkő maradt ránk, keltezésüket a kidolgozás minősége és a korai frizuradivat visszatérése nehezíti.



Forrás: R. Facsády Annamária - A nők ábrázolásának ikonográfiája az Aquincumi sírköveken