logo

V December AD

via Nova Traiana

Arabia Petrea-ban mindössze egy út épült a Via Nova Traiana. M. Aemilius Scaurus censorsága idején, Kr. e. 109-ben építtette a Padus felé Dertonáig.

Traianus idején 6–8 év alatt alatt kiépült a Dél-Arábiát Szíriával összekötő út, a Via nova Traiana (i. sz. 114), a Vörös-tengeri Aila (Aela / Eilat, Izrael) / Aqaba kikötőjétől Petrán, Philadelphián (ma: Ammán, Jordánia) át az Auranitisban (Haurán / Dzsebel Druz) egészen Boszráig.

Nem kétséges, hogy az útra a Vörös-tengeri kikötő miatt volt szükség: a keleti kereskedelem megkönnyítése érdekében.

romaikor_kep



Traianus i. sz. 106-ban Arabia Petraea néven bekebelezte a Római Birodalomba a nabateusok királyságát. Az új provincia kereskedelmi és stratégiai szempontból is fontos volt a Birodalom számára, hiszen az arábiai tömjén és mirrha kereskedelem ezen a területen haladt át, továbbá a nomád sivatag harcosok betörésétől is lehetett tartani. Traianus ezért a legio III Cyrnaica bevonásával utat épített a limes Arabicus mentén az új provinciális főváros, Bostra, és a Vörös-tengeri kikötő, Aila (Aqaba) között i. sz. 106-135), Philadelphia (Amman) és Petra érintésével. Hogy megkülönböztessék az i. sz. 107-112 között Beneventum és Brundisium között épült via Traiana-tól, ezt az utat az „új” (nova) jelzővel látták el.

A sivatagi steppe-övezet határán futó utat i. sz. 107-114 között sikerült megépíteni, először északon (Bostra-Petra), majd délen, Aqaba felé. Erről a fennmaradt mérföldkövekből szerezhetünk információt. Az út mentén olyan fontos legiós táborok épültek, mint a ma már csak arab nevükön ismert Qasr al-Bashir, Qasr Lejjun és Qasr Udruh.
A későbbiekben átmenetileg a III Cyrenaica mellett a VI Ferrata (Bostra) és a X Fretensis (Aila) legió is ebben a térségben állomásozott. Egy valóban egyedülálló forrás: Iulius Apollinaris, a III. legio egyiptomi származású katonájának apjához kelt levele (107 március) is beszámol arról, hogy a katonák álló nap köveket vágnak az építkezésekhez, de ő nagy szerencséjére mentesül a munka alól, mert az egyik elöljárója írnokává (librarius) választotta. Azt is elmondta, Petrából nyolc nap alatt ért Bostrába.

Az Aqaba-Bostra útvonalat (290 római mérföld = 430 km) tehát gyalog kb. 15 nap, hátaslóval kb. 11 nap alatt lehetett teljesíteni. Az átlagosan hat méter széles utat mindenütt kikövezték, és az út közepén egy elválasztófalat alakítottak ki, hogy a szembejövő forgalmat így tegyék biztonságossá.



Forrás: Grüll Tibor A Római Birodalom történeti földrajza 5 Gazdasági földrajz