logo

XXVIII Novembris AD

Karikázás

A görög és római gyerekek több karikával játszott játékot ismertek.

Gurítás

Kell hozzá több kis karika vagy korong, valamint egy deszka, amit ferdén feltámasztanak valamire, hogy lejtőt képezzen. A lejtőről a karikák vagy korongok hosszú szabad térre érkezzenek.
Minden gyereknek van egy karikája vagy korongja. amit megjelöl valamilyen módon. A lejtő legmagasabb pontjáról egymás után gurítanak a játé-kosok. Az nyer, akinek a korongja a legmesszebb gurul.

Kijelölhetnek egy pályát is, vagyis két vonalat húzhatnak a lejtő két oldalától kiindulva, és a jobbra vagy balra kigurult korongok kiesnek.


Kerékhajlás

Egy nagyobb karikát, pl. a tornánál is használt hulahoppkarikát egy kb. 20-30 cm hosszú botocskával úgy kell hajtani, hogy a karika külső peremét előrefelé ütögetitek.

Több gyerek is játszhat egy karikával, ha versenyt rendeznek. A pálya végén, 10-20 méterre a kiinduló vonaltól, levernek egy cöveket, vagy leraknak egy követ. A verseny célja az. hogy a játékosok az alapvonaltól kiindulva minél gyorsabban megkerüljék karikájukkal a cöveket, és visszajussanak az alapvonalra. Akinek felborul a karikája, kiesik. Az nyer, aki a leggyorsabban tudja végrehajtani a feladatot.

Természetesen bonyolultabb „szlalompályákat” is kijelölhettek.


Forrás: Német György: Ókori játékok